• Home
  • Blog
  • Waarom een landingspagina je belangrijkste aanbod moet bevatten

Waarom een landingspagina je belangrijkste aanbod moet bevatten

Sebastian Smeenk

Sebastian Smeenk

Wat is nou de beste manier om leads te converteren naar klanten? We hebben al vaker benadrukt hoe belangrijk conversie optimalisatie is. Dit is waar UX design allemaal om draait. De digitale omgeving moet zo aantrekkelijk mogelijk zijn. Om leads te laten converteren naar klanten, moeten we bij het begin beginnen. En dat is de landingspagina. 
Social Share

Wat is een landingspagina? 

Elke consument ontvangt per mail wel eens links naar een landingspagina. Dit is een pagina met een specifiek aanbod. In de reclamemail staat bijvoorbeeld een actietarief, of een eenmalig aanbod. Door op de link te klikken, kom je op een landingspagina terecht met het benoemde aanbod. 

Het hele idee van een landingspagina is dus om een specifiek product aan te bieden. Dit kan zijn op basis van het product of de dienst, maar bijvoorbeeld ook op basis van de gegevens van een bezoeker. 

Wat veel bedrijven bijvoorbeeld doen, is landingspagina’s maken voor specifieke regio’s. Neem bijvoorbeeld een bedrijf dat elektrische laadpalen verkoopt. Dit bedrijf wil op zoveel mogelijk locaties potentiële klanten bereiken. Wat een slimme marketeer vervolgens doet, is verschillende landingspagina’s maken voor laadpalen in verschillende steden. De ene pagina heeft als titel “Laadpalen in Amersfoort”, de andere “Laadpalen in Harderwijk”. 

Op het moment dat mensen via Google zoeken op laadpalen in een van de twee locaties, komen de juiste landingspagina’s in beeld. De landingspagina richt zich dus specifiek op een bepaalde groep klanten. 

Bezit een website veel landingspagina’s, dan is dit ook weer goed voor de ranking in het algoritme van Google. Je laat als bedrijf namelijk zien dat je veel informatie geeft voor verschillende doelgroepen.

Verschil tussen homepagina en landingspagina 

De homepagina van jouw website kun je als algemene ingang zien. Het is de algemene pagina waar bezoekers terecht komen als ze de link van jouw website hebben. Een landingspagina is iets anders. 

Landingspagina’s worden specifiek gemaakt voor een bepaald doel. Een landingspagina kan tijdelijk zijn. Vergelijk het met een actie-brochure voor jouw digitale winkel. Het kan een tijdelijk ontwerp zijn dat je naar een bepaalde doelgroep stuurt. Ook worden links naar landingspagina’s vaak in advertenties gezet. 

Toch laten veel bedrijven de voordelen van landingspagina’s schieten. Volgens onderzoek maakt 44 % van de B2B bedrijven alleen gebruik van homepagina’s. Dit is een gemiste kans, aangezien de conversie bij homepagina’s vele malen lager is. Kortom, heb je als bedrijf geen landingspagina’s dan laat je kansen op hoge conversie liggen. 

Waarom je een landingspagina nodig hebt 

Landingspagina’s zijn letterlijk de makkelijkste manier om leads te genereren. Links naar je homepage promoten zijn niet effectief. Hiermee gooi je leads weg. Je homepage is namelijk te algemeen, het geeft niet altijd een trigger om een product te kopen. Of die specifieke trigger is te algemeen en niet relevant voor iedereen. Door meerdere landingspagina’s te maken, kun je doelgericht iets aanbieden aan je doelgroep. 

Met bijvoorbeeld drie verschillende landingspagina’s, kun je drie verschillende doelgroepen aanspreken. Elke doelgroep krijgt toegang tot een eigen landingspagina met een aanbod dat voor die groep relevant is. Hierdoor is de kans groter dat de leads converteren. Door specifieke aanbiedingen te maken, speel je beter in op de klantbehoefte. 

Daarnaast kunnen landingspagina’s demografische informatie over je leads verzamelen. Met landingspagina’s voor bepaalde locaties, kan je precies zien waar verschillende leads vandaan komen. Dit is belangrijk voor je data analyse. Om je UX design te optimaliseren, wil je precies weten waar de conversie hoog ligt – en waar verbetering nodig is. 

Met landingspagina’s in advertenties, mailings en via backlinks bij derde partijen heb je meerdere kanalen die leads toegang geven tot jouw site. Hierdoor kan je precies meten welke landingspagina’s goed converteren en welke niet. Zo weet je precies op welke plekken je waar voor je geld krijgt.  

Landingspagina en het UX proces 

In wat voor branche jouw bedrijf ook actief is, één ding is zeker: de markt verandert constant. Hier dient jouw merk dus ook goed op in te spelen. Jouw aanbod moet zich, wanneer nodig, dus ook weten aan te passen. Het UX proces moet de focus dus leggen op bepaalde producten. De customer journey speelt hier ook een belangrijke rol in. Je wilt een soepel verloop creëren van je landingspagina tot de checkout. 

Een landingspagina is de eerste plek waar specifieke leads terecht komen. De content op deze pagina moet dus goed overzichtelijk en leesbaar zijn. Uit onderzoek blijkt dat 79% van de bezoekers de informatie op de pagina eerst scant, en dat maar 16% de informatie eerst leest. 

Belangrijke checklist 

Er zijn een aantal belangrijke vragen die een marketeer zichzelf stelt bij het maken van een landingspagina. De antwoorden op deze vragen geven een duidelijk beeld van de doelgroep. 

  • Waar komen de bezoekers vandaan? Bezoekers kunnen vanuit een mailing komen, maar ook vanuit een advertentie of simpelweg via Google. 
  • Wie gaat de landingspagina bezoeken? Net als bij de rest van maken van een customer journey map, moet de doelgroep zo specifiek mogelijk zijn. 
  • Wat is de actie die je verwacht van de bezoekers? Gaat het om het bestellen van een product, of het aanmelden voor een nieuwsbrief? Dit doel moet helder zijn, zodat je precies weet wanneer een lead succesvol is geconverteerd. 

Essentiële elementen van een landingspagina 

Met een landingspagina heb je een unieke kans om leads binnen te halen. Je hebt dus een paar seconden van hun aandacht om een goede indruk te maken. Alles aan de landingspagina hoor dus te kloppen. Op de volgende punten dien je te letten:

Aanbod 

Wat bied je precies aan? Hoe verschilt jouw aanbod van de concurrentie, en waarom horen klanten dit aanbod aan te nemen? Misschien geef je korting weg. Wees dan slim en maak het aanbod verleidelijk. Zet er desnoods bij dat de korting over een week verloopt en dat het een eenmalig aanbod is. 

Voordelen van het aanbod 

Om de voordelen te beschrijven, hoef je geen lang artikel uit te werken. Som simpelweg op waarom dit aanbod uniek is. Het kunnen productspecificaties zijn, maar je kunt het aanbod ook “speciaal” maken voor de bezoekers. Dit aanbod kan uniek zijn voor inwoners van een bepaalde regio bijvoorbeeld. Zorg dat je psychologisch slim inspeelt op de emotie van de bezoeker. 

CTA 

De call-to-action (CTA) is een subtiele oproep om de bestelling te plaatsen. Dit kan je doen door de voordelen kort en bondig op te sommen. Vervolgens roept een speciale knop de klant op om de bestelling in gang te zetten. Deze knop moet de juiste woorden bevatten. In plaats van “start nu” kan je “Begin je gratis proefperiode” neerzetten. De woorden ‘begin’ en ‘gratis’ roepen een positieve emotie op bij de gebruiker. Dit is slimme UX copywriting. 

Wat wel belangrijk is om te onthouden: één goede CTA is voldoende. Bestook de bezoeker niet met meerdere CTA’s. Uit een survey blijkt dat een landingspagina met slechts één CTA hogere conversie heeft. 

Taalgebruik 

Net als met goede copywriting, zijn goede taal en vocabulair altijd belangrijk om in acht te nemen. Bedenk goed voor wie je schrijft. Zijn dit millennials, of gepensioneerden? Je doelgroep doet ertoe. Zorg dus voor goed en passend taalgebruik. Kort, krachtig en relevant. Dat is hoe je leads binnen haalt. 

Hoeveel landingspagina’s heb ik nodig? 

Welk aantal landingspagina’s je nodig hebt, hangt af van je bedrijf en wat je wil bereiken. Meerdere landingspagina’s produceren kan nooit kwaad. Onthoud goed dat landingspagina’s niet alleen maar uit advertenties bestaan. Denk aan het voorbeeld van de laadpalen. Beeld je in waar iemand via Google naar gaat zoeken. Woont diegene in Amsterdam? Dan is de kans groot dat hij of zij zoekt op “laadpaal plaatsen Amsterdam”. 

Misschien is je bedrijf gevestigd in Amersfoort. Toch wil je klanten weten te bereiken in Amsterdam. Door een specifieke landingspagina te maken voor inwoners in Amsterdam, weet je leads toch te bereiken. Wil je hoger komen in Google? Laat dan ook meteen pagina’s maken voor Utrecht, Hilversum, Rotterdam en de rest van Nederland. 

Dit heeft meerdere voordelen. Je weet én klanten in die steden te bereiken en scoort hoger in Google. Een goede marketeer weet dat landingspagina’s maken geen copy-paste werk is. Elke landingspagina moet een zekere unieke waarde hebben. Google herkent het als pagina’s dezelfde content bevatten. In dat geval heeft het niet meteen een positief effect op de ranking in Google. Het is prima om hetzelfde verhaal te vertellen, maar dan met andere woorden. Unieke content voor maximaal bereik. Dat is waar je voor wil gaan! 

Hoeveel tijd moet ik steken in het maken van landingspagina’s? 

Niets moet, maar het is wel verstandig om de ontwikkeling van landingspagina’s mee te nemen in je marketingplan. Goede UX designers en gespecialiseerde agencies doen dit in ieder geval wel. Landingspagina’s dragen bij aan je vindbaarheid in Google en leiden tot hogere conversie. 

Kies je ervoor om je website of webshop te laten ontwikkelen door Dusver, dan is het maken van landingspagina’s altijd een optie. Tijdens het ontwikkelen van je website, maar ook daarna. 

Heb je na het lezen van dit artikel vragen over landingspagina’s in het algemeen, of over onze diensten? Neem vrijblijvend contact met ons op. Wat je vraag ook is, we zijn je graag van dienst.

Contactformulier

Meer weten over onze werkwijze? Neem vrijblijvend contact met ons op.

© 2022 dusver