Hoe webdesign de basis vormt van User Interface (UI)

Het ontwerp van een website is van cruciaal belang voor de omzet van jouw bedrijf. De website is het visitekaartje van jouw merk en heeft vaak een belangrijk doel: leads genereren. Zoveel mogelijk bezoekers moeten uiteindelijk een klant worden. Dat is het voornaamste doel van veel websites.
By

Inhoudsopgave

In ons vorige artikel hebben we de belangrijkste concepten omtrent gebruikerservaring gedefinieerd: User Experience (UX) en User Interface (UI). Een belangrijk onderdeel van beide termen, is het ontwerp van je website. Het design van jouw site bepaalt namelijk hoe bezoekers de website ervaren. 

Ondanks dat het steeds makkelijker wordt om een website te ontwerpen, zijn er veel belangrijke zaken waar je op moet letten. Bedrijven als WordPress en Wix maken het met standaard templates makkelijk om websites te ontwerpen. Toch is het als ondernemer beter om een ontwerp op maat te laten maken. Jouw merk moet originaliteit en kwaliteit uitstralen. Een standaard website voldoet hier niet aan. Benieuwd welke factoren belangrijk zijn? Dat lees je hier. 

Huisstijl 

Elke goede website heeft altijd een eigen stijl. Denk aan het gebruik van kleur, logo’s en illustraties. Elk merk wil een bepaalde boodschap uitstralen. Dit kan duurzaamheid zijn, maar ook humor of een bepaalde expertise. 

De beste merken hebben een unieke aanpak. Elk klein detail moet goed op elkaar aansluiten. Sla je met je teksten een humoristische toon aan? Dan moet dit overal op je website voelbaar zijn. Logischerwijs sluit de rest van je ontwerp hier ook goed op aan. Het gebruik van specifieke kleuren kan helpen om jouw merk kracht bij te zetten. Kleuren hebben een grote invloed op de hersenen van mensen. Dit betekent dat je mensen gevoelens kan laten ervaren met een bepaalde kleur. En dat is nou precies waar UX en UI om draaien. 

Neem bijvoorbeeld de kleuren rood en zwart. Beide kleuren worden veel gebruikt door grote merken. Beide hebben een andere werking op onze hersenen en brengen andere emoties naar boven. Rood wordt gezien als de heftigste van alle kleuren als het om emoties gaat. Het wordt gebruikt voor waarschuwingen (verkeersborden), maar ook voor de liefde. Wanneer rood voor producten wordt gebruikt, dan staat het vaak voor actie en zelfvertrouwen. 

Zwart, daarentegen, straalt iets anders uit. Volgens de kleurenpsychologie wordt het niet eens als “echte” kleur gezien. De affiniteit die mensen met zwart hebben, verschilt per persoon. In sommige landen wordt het met de dood geassocieerd, terwijl het bij consumentenproducten kwaliteit en status uitstraalt. Denk maar eens aan een keuken: het verschil tussen een witte en een zwarte keuken. Wat oogt kwalitatiever? 

Binnen webdesign speelt het gebruik van kleuren in je huisstijl dus ook een grote rol. Denk goed na wat jouw merk moet uitstralen, maar ook waar jouw bedrijf voor staat. Zodra je dit hebt vastgesteld, kan je bepalen wat voor kleuren jouw huisstijl moet bevatten.   

Copywriting 

Online gebruik je het geschreven woord om klanten te verleiden. Je wil jouw product aanprijzen en hebt hier meerdere middelen voor. Het juiste taalgebruik is hierbij van groot belang. Copywriting betekent in feite “iets verkopen op papier”. Waar een verkoper in een winkel zijn stem gebruikt, doe je dit op de website met goed taalgebruik.  

Daarnaast moeten teksten ook met gebruik van SEO zijn geschreven. SEO, Search Engine Optimization, is een techniek waarbij je specifieke keywords gebruikt. Het algoritme van Google categoriseert zoekresultaten op basis van dit soort woorden. Voldoet jouw tekst aan deze woorden, dan is de kans dat jouw site hoger in de ranglijst van Google komt. 

Teksten op een website die door een SEO copywriter zijn geschreven, generen meer bezoekers en hebben hogere conversie. Door goede SEO-woorden te gebruiken, komen bezoekers eerder op jouw website terecht. Als de teksten dan ook nog eens volgens copywriting principes zijn geschreven – kort, makkelijk, en overtuigend – dan heb je een succesformule in handen.  

Het gebruik van goede copywriting kan de doorslag geven voor het succes van jouw merk. Volgens Ray Edwards, een Amerikaanse deskundige op dit gebied, bepaalt het gebruik van copywriting in grote lijnen of een merk slaagt of faalt. Goede copywriting kan het verschil bepalen tussen nullen en miljoenen. Dit onderdeel wordt vaak over het hoofd gezien door ondernemers. Een product kan nog zo goed zijn, zonder de juiste copywriter is een product gedoemd om te falen. 

Soms schrijven ondernemers zelf teksten voor hun producten of merken. Hoe goed ook bedoeld, het is altijd beter om dit door een ervaren tekstschrijver te laten doen. Elk woord en elke zin doet ertoe. 

Net als in een krantenartikel moet de lezer meteen in het verhaal worden getrokken. Het gebruik van moeilijke woorden en formele spreektaal maakt een tekst onleesbaar. Hier haken mensen af. Een productbeschrijving moet dus vlot en makkelijk geschreven zijn. 

Wat vaak goed werkt, is de lezer rechtstreeks aanspreken en wijzen op de voordelen van een product. Zo komt iets tot leven en kan de klant het nut van een product inzien. 

Minimalisme 

Het klinkt misschien gek, maar met minder heb je meer. Dit geldt voor veel dingen in het leven, maar vooral voor het internet. Een webpagina volproppen met tekst en afbeeldingen is niet moeilijk. De kunst zit ‘m juist in de kortheid. 

De aandachtsspanne van mensen is aan het afnemen. Door social media worden we elke dag bedolven onder berichten, foto’s en pop-up meldingen. Het brein kan maar een beperkte hoeveelheid aan informatie verwerken. Webpagina’s moeten daarom kort en bondig zijn. 

Denk na over de essentie van een webpagina. Verkoop je een product? Hou beschrijvingen en afbeeldingen tot een minimum. Het is prima om meerdere foto’s te hebben van een product. Zorg er alleen voor dat ze niet meteen allemaal in beeld springen. Geef de mogelijkheid om door te klikken. En ook voor de beschrijving geldt: hou het kort en bondig. 

Duidelijke navigatie 

Net als een duidelijke looproute in een winkel, moet een website overzichtelijk zijn. Het moet voor klanten direct te zien zijn waar het assortiment zich bevindt en waar de contactinformatie is. 

Ook tijdens het bestelproces is dit een belangrijk element. WordPress noemt dit ook wel “breadcrumbs”. Dit zijn subtiele verwijzingen bovenaan de pagina die aangeven waar de klant zich bevindt. Het bestelproces kan bijvoorbeeld uit vier stappen bestaan. Bovenaan staat dan aangegeven waar de klant zich in het proces bevindt. Wel zo makkelijk en overzichtelijk! 

Gebruikers 

Je moet in je in bezoekers en klanten kunnen verplaatsen. Weten wat mensen interesseert en wat zij willen zien, zal in grote mate bepalen hoe een website wordt ingericht. Om hierachter te komen, moet een webdesigner goed in kaart brengen wat de wensen van de klant zijn. 

Om het type klant goed in kaart te brengen, moet worden vastgesteld wie de doelgroep is. In marketingtermen wordt dit ook wel Buyer Personas genoemd. Dit zijn fictieve klanten met verschillende eigenschappen, die je kunt gebruiken om jouw website, webshop of product te testen. Zijn dit bijvoorbeeld katteneigenaren? Dan is het belangrijk om te weten wat hun wensen, smaken, en typisch klantgedrag zijn. Aan de hand van een klantprofiel kan je een website testen. Hou in gedachten waar de klant naar op zoek is en of dit vindbaar is. 

Aan de hand van een klantprofiel kan je een customer journey map maken. Dit is een visuele presentatie waarin je alle interacties van een klant met jouw product uitwerkt. Zo kun je de website stap voor stap doorlopen en vaststellen waar je website tekortschiet. Ook is het mogelijk om een testgroep te gebruiken. Laat bekenden in je omgeving de website doorlopen en vraag om feedback. 

Als ontwerper van de website zul je minder oog hebben voor bepaalde dingen. Als ontwerper doe je subjectieve aannames. Dit betekent dat je ervan  uitgaat dat bepaalde dingen kloppen en logisch zijn. Voor een klant zal dit anders zijn. Door de hulp van testgebruikers in te schakelen, kom je erachter hoe jouw website wordt ervaren door toekomstige klanten. Deze testgebruikers dienen aan te sluiten bij de gecreëerde Buyer personas, zodat je precies weet hoe jouw target group het proces ervaart. 

Mobiele interactie 

Het formaat van je website moet geschikt zijn voor elk apparaat. We brengen het grootste gedeelte van de dag door op onze telefoon. Vaak meer dan op een laptop. Ook bestellingen worden steeds vaker via mobiel gedaan. Een website zonder mobiel formaat, is dus een no-go. 

Jouw website moet dus geschikt ook zijn voor iOS en voor Android. Dit betekent dat je webpagina’s meerdere ontwerpen dienen te hebben. Denk ook na over verschillende schermtypes. Los van de voordelen die een mobiele website opleveren, is het wel van belang dat alles goed werkt. Uit onderzoek blijkt dat zeven van de tien mobiele gebruikers een aankoop afblazen. De reden doet verbazen: in de meeste gevallen willen klanten de aankoop wel voltooien, maar lukt dit niet door technische problemen. Denk aan webpagina’s die niet laden of gegevens die niet goed worden weergeven. De mobiele browser heeft veel potentie, maar moet goed ontworpen zijn. 

Het touchscreen van de mobiele browser brengt ook andere voordelen met zich mee. Producten op een touchscreen kunnen echt tot leven worden gebracht. Door experts wordt het gezien als een van de pluspunten ten opzichte van de desktop. Afbeeldingen op scherp formaat en mogelijk te roteren via een 3D-design brengen producten tot leven. Dit kan de barrière om een product te bestellen verlagen. 

Conversie 

Een merk moet producten of diensten verkopen. De website- of webshop zijn hier vaak het geschikte kanaal voor. Uiteindelijk draait het er allemaal om hoeveel klanten daadwerkelijk een bestelling plaatsen. Dat heet conversie. 

Conversie betekent letterlijk het converteren van leads naar klanten. Op het moment dan een groot deel van je bezoekers wat bestelt, dan is dit een goed teken. Het betekent dat je website goed werkt en dat mensen er makkelijk doorheen lopen. Conversie is dan ook iets dat bedrijven altijd in het oog moeten houden. 

Een platform als WordPress geeft toegang tot verschillende meting instrumenten. Hierdoor kan je precies zien hoe bezoekers converteren. Je kunt precies zien tot welke pagina bezoekers komen en waar ze bijvoorbeeld afhaken. Zo weet je precies wat je dient te verbeteren en op welke pagina mensen de website verlaten. 

Een belangrijke term is conversie optimalisatie. Dit betekent dat je er alles aan doet om een lead tot klant te maken. Je zorgt voor optimale omstandigheden om leads naar klanten te converteren. Hierbij is het juist belangrijk dat je weet waar klanten de website verlaten. Met een tool als Google Analytics kan je dit allemaal bijhouden. 

Call-to-action 

De meeste webpagina’s bieden iets aan. Een product, een gratis e-book, of een inschrijving voor een nieuwsbrief. Met specifieke buttons kun je klanten oproepen tot actie. Bij het aanbieden van een product, plaats je de bekende “Toevoegen aan winkelmandje” knop. Of nog beter: een plusje met een afbeelding van een winkelkarretje. 

Bij call-to-action knoppen is het van belang dat je de juiste woorden gebruikt. Het is de truc om hierbij het voordeel van de actie goed te verwerken. Biedt je bijvoorbeeld een proefperiode aan van een bepaalde dienst? Gebruik dan “Start je gratis proefperiode” in plaats van “Start nu”. Hiermee leg je nadruk op het voordeel van het product. 

Gepersonaliseerde webshop 

Heeft jouw website een webshop? Moedig bezoekers dan aan om een account aan te maken. Met een account kan je klanten aanbevelingen doen voor bepaalde producten. Op basis van eerder zoekgedrag of geplaatste bestellingen, kan je klanten content laten zien door voor hen relevant is. 

Grote e-commerce partijen doen dit immers ook. Denk zelf maar eens aan je laatste bezoek aan een digitale webwinkel. De kans is vrij groot dat je producten te zien krijgt waar je ook echt interesse in had. Dit werkt vrij effectief. De kans dat klanten namelijk opnieuw wat bestellen, wordt alleen maar groter! 

Teveel informatie? 

Zo blijkt maar weer dat er ontzettend veel zaken zijn waar marketeers op moeten letten. Een merk goed in de markt zetten is ook niet makkelijk. Gelukkig beschikt Dusver over de nodige ervaring met websites- en webshops. User Experience en User Interface zijn onze deskundigheid. Mocht je dus vragen hebben over het bouwen van een website, neem vrijblijvend contact met ons op!

Was dit artikel behulpzaam?

Heb jij een digitale
uitdaging voor ons?

Heb jij een digitale uitdaging voor ons?