Nuttige tips voor maximale conversie optimalisatie van jouw webshop

In dit artikel geven we je graag meer tips voor het optimaliseren de conversie voor jouw webshop. Al deze tips hebben te maken met de concepten van Conversie Optimalisatie en UX design en kunnen het succes van jouw e-commerce platform bepalen.  
By

Inhoudsopgave

Een commercieel merk zonder webshop is bijna niet meer voor te stellen. Het internet telde vorig jaar meer dan 70 duizend Nederlandse webshops, een aantal dat vanzelfsprekend alleen maar gaat toenemen de komende jaren. Een webshop opzetten is tegenwoordig een fluitje van een cent. Met een plugin applicatie van bijvoorbeeld Shopify is een webshop vrij makkelijk in te richten. 

Om een webshop echt succesvol te maken, zijn er meerdere factoren waar je als ondernemer rekening mee dient te houden. In een eerder artikel legden we uit wat het belang van Conversie Optimalisatie en User Experience (UX) design is. Dit zijn concepten die beide essentieel zijn voor een succesvolle website- en webshop. Daarnaast zijn er een aantal concrete tips die je kunt opvolgen om het maximale uit je webshop te halen. Al deze tips hebben te maken met de concepten van Conversie Optimalisatie en UX design en kunnen het succes van jouw e-commerce platform bepalen.   

 

Productpresentatie en beschrijving 

2. Productpresentatie en beschrijving

Jouw webshop heeft één duidelijk doel: producten verkopen. Aangezien de concurrentie op het internet moordend is, doe je er goed aan jouw artikelen zo goed mogelijk te presenteren. Denk aan goede en scherpe foto’s, met mooie ontwerpen en kleuren. Bied je producten aan in meerdere kleuren? Zorg voor foto’s die enerzijds identiek zijn, en anderzijds op elkaar lijken. Denk hierbij aan dezelfde hoek van waaruit een foto is gemaakt, een gelijkmatige achtergrond en een soortgelijke bewerking van de foto. Hierdoor kunnen klanten makkelijk vergelijken. Afhankelijk van het type product dat je aanbiedt, kan het ook helpen een 3D-ontwerp te laten maken van je product. Zo kunnen klanten het product van elke kant bekijken en lijkt het net alsof ze in een “echte” winkel staan. 

Zorg daarnaast ook voor een duidelijke beschrijving die lekker wegleest. Je wil je product verkopen, en hiervoor moet je de klant meenemen in een verhaal. Overdrijf niet, maar maak de beschrijving wel levendig. Leg de voordelen van het product in het dagelijks leven van de klant uit. En ook belangrijk: benoem de karakteristieken van het product. Denk hierbij aan technische details of de materialen van het product.

Beoordelingen en reviews 

3. Beoordelingen en reviews

Positieve beoordelingen van anderen zijn erg bepalend in het beslissingsproces van de klant. Het komt je waarschijnlijk bekend voor: bij het bestellen van een product kijk je vaak als eerste naar de sterren-beoordelingen die anderen hebben gegeven. Drie van de vijf sterren? Dit is matig, je wil een product dat maximaal vier of vijf scoort. Komt dit bekend voor? Zo denken klanten dus ook over jouw webshop-producten. Zorg dat dit meteen duidelijk te zien is op de pagina waar de producten gepresenteerd staan. 

Geef ook mogelijkheden om reviews te schrijven. Of nog beter: moedig je klanten aan na het ontvangen van een product te reageren op je website. Nieuwe klanten zien zo dat meerdere mensen hen voor zijn geweest bij het bestellen van een product. Dit motiveert je nieuwkomers om ook een bestelling te plaatsen. Daarnaast is dit soort interactie een mooi pluspunt voor je webshop. Het is het bewijs dat de winkel draait. Dit is precies wat je wil uitstralen! 

Website navigatie 

4. Website navigatie

We kunnen het niet vaak genoeg benoemen: de looproute door jouw webwinkel moet soepel, makkelijk en overzichtelijk zijn. Dit is waar UX design bij komt kijken. Het is het psychologische proces dat bezoekers doorlopen bij het bezoeken van je website of webwinkel. De route loopt als het ware van je homepage naar de bevestigingspagina na de checkout. Denk hier van tevoren goed over na: welke stappen doorloopt de klant bij het bestellen van een product? Hoeveel pagina’s gaat de klant bezoeken voordat hij of zij de bevestiging van de bestelling te zien krijgt? 

Teken dit desnoods van tevoren uit op een whiteboard. De looproute moet niet te lang zijn, en vooral overzichtelijk. Twijfel je over de opzet, of over de uitwerking? Stuur Dusver vrijblijvend een bericht, zodat we je kunnen laten weten wat we voor je kunnen betekenen. 

Categorieën 

5. Categorieën

Een klant komt met een specifiek doel naar je webshop, namelijk om een product te kopen. Bij het zien van de categorieën-balk bovenaan je website, moet meteen duidelijk zijn bij welke categorie de klant moet gaan zoeken. Zo kan de klant binnen een paar klikken bij de juiste productpagina terecht komen. Hierdoor is het juiste product snel gevonden. Het is belangrijk om te benoemen dat de aandacht van klanten bij online shoppen erg kort is. Moet een klant te lang zoeken, dan haakt hij of zij af. Het is daarom essentieel dat producten makkelijk gevonden worden. 

Het hebben van categorie straalt daarnaast ook iets professionals uit: het laat zien dat jouw webshop een uitgebreid assortiment heeft en dat producten netjes staan geordend. Je webwinkel is van alle markten thuis en kan verschillende klanten bedienen. 

Uitleg bestelproces 

6. Uitleg bestelproces

Zorg dat het duidelijk zichtbaar is wat de verwachte levertijd is, via welk bedrijf de levering wordt gedaan en wat het retourbeleid is. Hierdoor ben je transparant en open, en informeer je klanten van tevoren duidelijk wat ze van jouw winkel mogen verwachten. 

Leg vooral ook uit dat klanten het recht hebben om producten terug te sturen, indien een product niet naar wens is. Dit geeft klanten een veilig en vertrouwd gevoel, en maakt de drempel om een product te bestellen kleiner. 

Mobiele Browser 

7. Mobiele Browser

Een steeds groter gedeelte van digitale shoppers bezoekt webwinkels  vanaf de mobiele telefoon. Het is daarom ook van groot belang dat je website en webwinkel op mobiele browsers goed te bezoeken zijn. Zorg voor de juiste layout, het juiste lettertype en dat je website zich aanpast aan het type browser dat gebruikt wordt. 

Checkout webshop 

8. Checkout webshop

Dit is de laatste stap van het bestelproces. Een bestelling moet makkelijk geplaatst zijn, en de bevestiging moet meteen na betaling zichtbaar worden. Zorg dat deze pagina de klant duidelijk inlicht over de vervolgstappen, en wijs op de bevestigingsmail die eraan komt. Afhankelijk van jouw type webshop, kan het leuk zijn een leuke tekst neer te zetten waarin je de klant bedankt voor zijn of haar bestelling. Dit kan een laatste “final touch” zijn waardoor klanten hun bestelling met een glimlach afsluiten. Zo komen ze hopelijk een volgende keer weer terug. 

Betrouwbare labels & certificaten 

9. Betrouwbare labels Certificaten

Wel eens van HTTPS en SSL gehoord? Jouw webshop dient veilig te zijn voor klanten om te bezoeken met de juiste certificaten kan jij een bepaalde mate van veiligheid garanderen. Dit wordt ook steeds belangrijker voor het zoekalgoritme van Google. Is jouw website niet veilig, dan gaat deze minder goed gevonden worden. Zorg dat je deze certificaten hebt op het moment dat jouw webshop live gaat. 

Daarnaast is het belangrijk dat je laat zien dat klanten veilig kunnen betalen met bijvoorbeeld Visa, Paypal, of Mastercard. Deze labels op jouw website tentoonstellen is belangrijk voor het vertrouwen van de klant. 

Overweldigd door al deze tips? 

Er zijn nog veel meer dingen waar je aan moet denken bij het inrichten van je webshop. Het zou goed kunnen dat je overweldigd bent door al deze info. Als toekomstige of bestaande webshopbeheerder heb je nu in ieder geval een beeld van de dingen waar je op kunt letten. 

Gelukkig zijn er professionele website-bouwers die je kunnen helpen met het inrichten van jouw webwinkel. Benieuwd wat we voor elkaar kunnen betekenen? Neem vrijblijvend contact op, zodat we het met een kop duurzame koffie kunnen bespreken.

Was dit artikel behulpzaam?

Heb jij een digitale
uitdaging voor ons?

Heb jij een digitale uitdaging voor ons?