Een merk of brand is het onderbuikgevoel van een persoon over een bepaald bedrijf, service of product. Het is niet wat jij zegt dat het is, maar wat zij zeggen dan het is. Een merk is dus geen deliverable zoals een logo, de huisstijl of de website maar wordt dus bepaald door het individu. Deliverables zijn de operationele tools waarmee een bedrijf het merkgevoel kan beïnvloeden maar het merkgevoel kan nooit voor 100% gecontroleerd worden.

On-Brand Touchpoints

Merkgevoel

Een merkgevoel vloeit voort uit de vraag:

“Waarom doe je wat je doet?”

Voor veel opdrachtgevers zal dit een abstracte en filosofische kwestie zijn, maar wel een onwijs belangrijke om te beantwoorden. Een sterke merkstrategie met bijbehorende on-brand deliverables geeft een bedrijf immers grip op het marktsegment dat ze willen aanspreken.

Naast het ontwerpproces, de design, dragen zaken als bijvoorbeeld de tone-of-voice, gebruikerservaring (UX) en referenties bij aan het merkgevoel. Elk touchpoint waarmee iemand in contact komt met het bedrijf draagt bij aan de algehele beleving. Als alle touchpoints overeenkomen, zal de merkherkenbaarheid versterkt worden. Als één van de touchpoints off-brand is zorgt dit voor ruis. Hierdoor daalt de merkherkenbaarheid.

Focus & Consistentie

Worth the investment

Een geweldig product is tegenwoordig het bare minimum als het gaat om het aanspreken van je doelgroep. De toon, de emotie en de persoonlijkheid is hetgeen wat je differentieert van je concurrent. Simon Sinek zegt dat onze onderbuik de mensen en bedrijven vertrouwen die geloven wat wij geloven. Merken die door middel van de juiste toon, emotie en persoonlijkheid ons weten aan te spreken vertrouwen wij vanuit een instinctief gevoel. Het merk gelooft wat jij gelooft en andersom. Hierdoor ontstaat de connect. Het zijn als het ware onzichtbare draadjes die aan je hersenen trekken waardoor het merk resoneert met jou als persoon.

In deze day & age krijgt de mens een overvloed aan informatie en is tijd een schaars goed, ook wel de infobesitas. Dagelijks krijgt men dusdanig veel impulsen binnen, dat in de routine wordt vertrouwd op eerder gemaakte keuzes en opgedane beelden. Deze mentale shortcuts, ook wel heuristieken genoemd, zorgen er voor dat men niet overprikkeld raakt door ruis. Wat ruis is en wat niet wordt veelal onderbewust bepaald. De uitdaging voor een bedrijf is dus om uit deze ruis te springen door middel van focus & consistentie. Hoe je dat doet?

  • Focus, de strategie

    Als je naar iedereen communiceert, communiceer je eigenlijk naar niemand. Om je doelgroep zo efficiënt mogelijk aan te spreken is het essentieel om de touchpoints van een merk vlijmscherp toe te spitsen op de doelgroep. Hoe specifieker, des te eerder iemand zich aangesproken voelt. Het doel is om iemand het gevoel te geven dat het merk voor diegene op maat is gemaakt. Wat dit merkgevoel is wordt beschreven in de merkstrategie.

  • Consistentie, de tactiek

    Wanneer het merkgevoel gedefinieerd is, is het essentieel om hiervoor te gaan en niet vanaf te wijken. Uiteraard kan een merkgevoel ten uiting komen in verschillende mediavormen zoals een logo, website of social media-kanaal maar deze dienen altijd vanuit dezelfde filosofie ontwikkeld te worden. Wanneer de touchpoints in lijn met elkaar liggen versterken ze elkaar en creëert het merkbekendheid bij de de doelgroep. Het merk zegt tenslotte iets over jou en de meeste mensen willen zich niet identificeren met iets dat inconsistent is.

Gratis quickscan

Weten hoe jouw merk scoort?

Blogartikelen

OM JOU TE INFORMEREN

Nuttige tips voor maximale conversie optimalisatie van jouw webshop

In dit artikel geven we je graag meer tips voor het optimaliseren de conversie voor jouw webshop. Al deze tips hebben te maken met de concepten van Conversie Optimalisatie en UX design en kunnen het succes van jouw e-commerce platform bepalen.  

Lees meer

Het belang van Conversie Optimalisatie (CRO) en User Experience Design (UX)

Er is een duidelijk verschil tussen conversie optimalisatie en ontwerpen naar gebruikerservaring. Toch zijn beide essentieel voor het optimaal laten functioneren van jouw platform. In dit artikel leggen we je uit wat de grootste verschillen zijn tussen beide en waarom het voor jouw bedrijf van belang is om beide te integreren.

Lees meer

Waarom Wix geen goed idee is voor jouw nieuwe website

Als ondernemer aan de slag met standaard website bouwers als Wix lijken de perfecte oplossing, het wordt gepitcht als dé website tool om jouw creatieve ondernemersgeest de vrije hand te geven. In dit artikel leggen we je uit waarom je beter Wix misschien niet zo’n goede keuze is en WordPress wel.

Lees meer

6 nieuwste trends in UX design voor 2022

Trends van afgelopen jaar leek zich volledig te richten op veranderingen in onze levensstijl door COVID-19, maar dit jaar lijken we dit eindelijk te ontstijgen. In 2022, zijn trends in user interface design & user experience design gefocust op futuristische dingen zoals het aangekondigde metaverse, audio content, UX lokalisatie en anderen trends.

Lees meer

Nuttige tips voor maximale conversie optimalisatie van jouw webshop

In dit artikel geven we je graag meer tips voor het optimaliseren de conversie voor jouw webshop. Al deze tips hebben te maken met de concepten van Conversie Optimalisatie en UX design en kunnen het succes van jouw e-commerce platform bepalen.  

Lees meer

Het belang van Conversie Optimalisatie (CRO) en User Experience Design (UX)

Er is een duidelijk verschil tussen conversie optimalisatie en ontwerpen naar gebruikerservaring. Toch zijn beide essentieel voor het optimaal laten functioneren van jouw platform. In dit artikel leggen we je uit wat de grootste verschillen zijn tussen beide en waarom het voor jouw bedrijf van belang is om beide te integreren.

Lees meer

Nuttige tips voor maximale conversie optimalisatie van jouw webshop

In dit artikel geven we je graag meer tips voor het optimaliseren de conversie voor jouw webshop. Al deze tips hebben te maken met de concepten van Conversie Optimalisatie en UX design en kunnen het succes van jouw e-commerce platform bepalen.  

Lees meer