Het merk wat je bent!

Het is wat, dat bouwen van een merk.. Er komt ongelofelijk veel bij kijken! Het is een process waarin bewustzijn gecreëerd worden en promotie wordt uitgevoerd middels online/offline adverteren. Het is opzoek naar de perfecte saus die aansluit bij jou en het publiek wat je wilt aanspreken. Het bouwen van merk strategieën zorgt ervoor dat consumenten zich verwant voelen tot het merk en persoonlijke meerwaarde toevoegt zodat zij het merk kennen, voelen en ervaren. Een hele puzzel wel. Vinden wij leuk! 🙌

Wij nemen jij en jouw team mee in de belevingswereld waarin jouw merk tot zijn recht komt. Hoe we dat doen?

1. Samen ontdekken we het doel achter jouw merk

Achter elk succesvol merkt schuilt een belangrijk doel. Zo moet ook jouw merk dat doel voor ogen krijgen. Het is datgene wat ervoor zorgt dat jij elke dag uit je bed springt om bij te dragen aan het verbeteren van deze wereld door middel van het product of de service die jullie aanbieden.

Vier belangrijke vragen die de purpose achter een merk naar boven halen, zijn:

  • Waarom besta je als merk?
  • Wat maakt je anders als merk?
  • Welke probleem denk je op te lossen?
  • Waarom zou iemand daar waarden uithalen?

Alle ideeen die ontspruiten uit het zo goed mogelijk beantwoorden van deze vragen zorgen ervoor dat je het fundament legt voor jouw merk. Dit zal zich ontvouwen in de vormgeving, de krachtige berichtgeving, de tone of voice, verhalen, visuele aspecten en al het andere.

Simon Sinek de Amerikaanse expert op het gebied van leiderschap en onder andere bekend van het boek Start With Why ontwikkelde het impactvolle model The Golden Circle. Dit model kan je helpen bij het identificeren van jouw purpose achter het bedrijf.

De drie onderdelen van The Golden Circle

  • Wat? (What) – de producten of de service die jullie aanbieden aan jullie (potentiële) klanten
  • Hoe? (How) – hetgeen of de dingen jullie anders maken dan de competitie
  • Waarom? (Why) – de reden waarom je gepassioneerd bent en waarom je als merk bestaat

In de onderstaande video gaat Simon Sinek dieper in op zijn model, kijk mee & geniet. Voel je geïnspireerd om de reis aan te gaan!

The Golden Circle Simon Sinek dusver

People don’t buy what you do; they buy why you do it. And what you do simply proves what you believe.

Simon Sinek

2. Onderzoeken wij de markt en jullie concurrenten

Het doel moet nooit zijn om de concurrentie na te bootsen, vooral niet zoals de grote merken het doen. Maar je moet je wel bewust zijn over hetgeen zij goed doen (of waarin ze volgens jou falen).

Het doel is om je te differentieren van de competitie. Overtuig de doelgroep om bij jouw het product of de dienst af te nemen in plaats van bij hen!

Durf je te onderscheiden en creeer een merkidentiteit die verschilt van wat al is. 

Samen onderzoeken wij de belangrijkste spelers in de markt. Aan de hand van concurrentie onderzoek krijg je beter inzicht in wat een merk maakt en hoe deze van elkaar verschillen.

Het concurrentiemodel

Aan de hand van dit model geef je antwoord op de volgende vragen:

  • Is de competitie consistent in hun berichtgeving en de visuele identiteit (messaging and visual identity) over alle platformen?
  • Wat is de kwaliteit van de producten of services (products of services) van de concurrentie?
  • Heeft de concurrentie recensies van klanten of worden zij benoemd op sociale media (customer reviews or social mentions) zodat je over hen kan lezen?
  • Op wat voor manier geeft de concurrentie uiting aan hun bedrijf (market their business), zowel online als offline?

Kies een aantal concurrenten die in jouw perspectief van grote meerwaarde zijn en jij ziet als grootste ‘bedreiging’.

Concurrentie onderzoek dusver

3. Bepalen wij de doelgroep van jullie doelgroep

Het fundament voor het creëeren van een merk is om te bepalen wat je doelgroep zal zijn waarop je je focust. Je kan tenslotte niet de hele wereld in één keer veroveren..

Bij het bouwen van een merk is zaak dat je constant in acht neem wie je probeert te bereiken. Op die manier richt je je volledige aandacht om de juiste missie & visie naar buiten te brengen die het beste past bij die doelgroep.

De sleutel is om specifiek te zijn. Probeer te achterhalen wat gedetailleerde eigenschappen zijn van de levensstijl van jouw doelgroep.

Een aantal voorbeelden:

  • In plaatst van ‘alle moeders’, kan je je focus verleggen op ‘alleenstaande moeder die voltijds werken vanuit huis’.
  • ‘Leergierige mensen’ is te groot, in plaats van daar van zou je kunnen zeggen ‘technische onderlegde early adopters die grote teams aansturen.
  • Wanneer je ‘leerlingen van een universiteit’, zou je je focus bijvoorbeeld kunnen vernauwen naar “universiteitsstudenten die tijdens de zomer in de Verenigde Staten studeren”.
  • ‘Iedereen die werk nodig heeft’ is niet bepaald een niche, maar wanneer je je focust op ‘gepensioneerden die terug willen keren in een uitvoerende positie’ zou dit het wel gerichter zijn’

Het is dus zaak om een beeld te creëeren van de consument aan wie jij jouw product of service wilt verkopen. Aan de hand daarvan creëer je een merkidentiteit die zij kunnen verstaan en waartoe zij zich kunnen verhouden.

Buyer Persona dusver

Buyer Persona

Bij het creëeren van een merk is het zaak dat je door en door begrijpt wie jouw Buyer Persona is. Een aantal kenmerken voor het definiëren van jouw Buyer Persona zijn:

  • Leeftijd
  • Gender
  • Locatie
  • Inkomen
  • Educatie
  • Motivatie
  • Persoonlijke doelen
  • Pijn punten
  • Influencers
  • Merkaffiniteiten

4. Creëeren een krachtige Mission Statement voor jouw merk

Heb je ooit nagedacht over de missie van jouw merk? In essentie gaat het er om dat je een helder doel hebt geformuleerd wat duidelijk weergeeft waarover jouw bedrijf het meest gepassioneerd is.

Dit is je waarom (why); de reden waarom je elke dag uit bent komt!

Voordat je een merk kan bouwen waarop jouw doelgroep vertrouwd moeten zij eerst begrijpen wat voor waarden jouw bedrijf biedt.

De Mission Statement beschrijft het doel van jouw bestaan als bedrijf. Het zal bijdragen aan iedere verdere uiting van jouw bedrijf en alle strategieën die het zal uitzetten. Wanneer men vraagt naar wat je doet dan kan je hen mondig antwoord geven aan de hand van jouw missie.

De informatie uit The Golden Circle helpt je bij het opstellen van een helder en impactvol Mission Statement voor jouw merk.

Tijd voor een goed gesprek?

Samen kijken naar mogelijkheden om jouw bedrijf om te vormen naar een prachtig merk? Wij bij dusver.nl denken na over hoe toekomstige klanten met jouw merk kunnen identificeren. Onze aanpak in design omvat een unieke mix van succesfactoren, door te opereren op het snijvlak van creativiteit en resultaat.

Afspraak maken?

Tijd voor een goed gesprek?

Samen kijken naar mogelijkheden om jouw bedrijf om te vormen naar een prachtig merk? Wij bij dusver.nl denken na over hoe toekomstige klanten met jouw merk kunnen identificeren. Onze aanpak in design omvat een unieke mix van succesfactoren, door te opereren op het snijvlak van creativiteit en resultaat.

Afspraak maken?

Merken Bouwen

Het is wat, dat bouwen van een merk.. Er komt ongelofelijk veel bij kijken! 

Lees meer

Filosofische Marketing

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem.

Lees meer

Digitale Toekomst

Ut enim ad minima veniam, quis nostrum exercitationem.

Lees meer